Het nieuwe schooljaar is begonnen. Dat betekent extra goed opletten in het verkeer, want ook in Brabant gaat het helaas nog regelmatig mis. Vorig jaar vonden er 2.567 fietsongevallen plaats, zo blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars. Vooral in Eindhoven en Den Bosch is het oppassen geblazen: dit zijn de gevaarlijkste gemeenten van Brabant om op de fiets te stappen.
Hier gebeuren de meeste fietsongevallen in Brabant
De zomervakantie is voorbij en veel kinderen pakken weer de
fiets naar school, waardoor het op de wegen drukker wordt en extra alertheid
nodig is.. In Noord-Brabant waren er vorig jaar 9,7 fietsongevallen per 10.000
inwoners. Dit is lager dan het landelijk gemiddelde van 11,5.
Wel lopen de cijfers per gemeente uiteen. Uitschieter binnen de provincie is Eindhoven. Met jaarlijks ruim 16 fietsongevallen per 10.000 inwoners is dit de minst fietsveilige gemeente van heel Brabant. Ook in Den Bosch en Heeze-Leende moet je extra goed opletten. De top 10 Brabantse gemeenten met relatief de meeste fietsongevallen in 2024:
Benieuwd hoe veilig de fietspaden zijn in jouw gemeente? Check dan de onderzoekspagina https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2025
Sterkste stijging in Den Bosch, Eindhoven en Helmond
In Noord-Brabant werden vorig jaar meer incidenten
geregistreerd dan in 2023. Waar er in 2024 in totaal 2.567 fietsongevallen
plaatsvonden, waren dat er een jaar eerder nog ‘slechts’ 2.409.
Vooral in Den Bosch was er een sterke toename van het aantal fietsongevallen. In 2024 ging het om 226 incidenten, 35 meer dan een jaar eerder. Ook in Eindhoven (+29), Helmond (+22) en Breda (+21) is het oppassen geblazen.
Gelukkig steeg het aantal fietsongevallen niet overal in Brabant. In Reusel-De Mierden en Asten daalde het aantal fietsongevallen het sterkst (beide -10). Ook in Oisterwijk (-9) en in nog twintig andere Brabantse gemeenten was sprake van een afname
Vaak is er een auto betrokken bij een fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. In
Noord-Brabant is dat het geval bij 67,5% van de incidenten. Dit aantal ligt een
stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 57,1%.
“Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd”, aldus verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.