Den Haag laat Brabant vastlopen

31 jul , 12:29 Nieuws
gestrand-in-brabant
Provincie Noord Brabant

De provincie Noord-Brabant loopt vast door bezuinigingen van de Rijksoverheid. In een paar jaar tijd zijn maar liefst 7 grote snelwegprojecten in de provincie uitgesteld door het Rijk. Voor die projecten was in totaal 2,5 miljard euro toegezegd, waarvan inmiddels meer dan 1,5 miljard weer is weggehaald. Dat heeft ernstige negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in Brabant. Het is daarom bittere noodzaak dat een nieuw kabinet alsnog fors gaat investeren in de provincie.

“De geloofwaardigheid van het Rijk staat hier echt onder druk”, reageert gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Is Den Haag nog wel een betrouwbare partner als je zó vaak je afspraken niet nakomt? Het laatste voorbeeld is de pauzering van de verbetering van de A50. Dat was een van de laatste grote snelwegprojecten in onze provincie waarvoor nog geld was gereserveerd. En zelfs dat is inmiddels weggehaald. Er is de laatste jaren simpelweg te veel gestrand in Brabant.”

“Dat een project niet kan worden uitgevoerd in relatie tot stikstof snappen we, het aframen van de budgetten snappen we niet”, vervolgt Smeulders. “In een aantal gevallen gaat het om ordinaire bezuinigingen om elders een gat te kunnen dichten. Omdat de kosten voor bijvoorbeeld onderhoud en materialen stijgen. Dat zou niet moeten kunnen. En dat zou een nieuw kabinet zich ook echt moeten aantrekken.”

Pauzeknop ingedrukt
Verbeteringen aan de A50 tussen Paalgraven (bij Oss) en Ewijk (Gelderland) zijn hard nodig om de dagelijkse files op het traject te verminderen. Daarover werd in een eerder stadium al overeenstemming bereikt tijdens het zogeheten BO-MIRT, waar het Rijk en de verschillende regio’s afspraken maken over onder meer infrastructuur. Toch drukte het Rijk onlangs de pauzeknop in en haalde Den Haag het gereserveerde budget weg.

Iets vergelijkbaars gebeurde eerder ook al rondom de verbetering van de A2 tussen Deil en Vught, de A67 tussen Leenderheide en Geldrop en de A58 tussen Tilburg en Breda (Galder). Voor de N65 tussen Vught en Haaren, de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en de A2/N2 bij Eindhoven heeft het Rijk nog wél geld gereserveerd. Maar ook daar laat realisatie vele jaren op zich wachten.

gestrand-in-brabant

Geen garanties
Voor deze 7 projecten werd door het Rijk in totaal bijna 2,5 miljard euro toegezegd. Van dat bedrag is nu een slordige 60 procent verdampt: ruim 1,5 miljard euro. Er bestaat geen enkele garantie dat dat geld op een later moment alsnog in Brabant geïnvesteerd zal worden.

“Brabant groeit ontzettend hard, maar onze infrastructuur groeit op deze manier onvoldoende mee”, zegt Smeulders. “Dat is slecht voor de bereikbaarheid, maar ook voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Want reken maar dat het sluipverkeer door onze dorpen toeneemt als de snelwegen elke dag vol blijven staan. Door te investeren in een netwerk van snelfietspaden en goed openbaar vervoer, doen we er alles aan om goede alternatieven te bieden voor het dagelijks aansluiten in de file. Maar om de drukte in Brabant écht aan te pakken, hebben we ook het Rijk nodig. Het is frustrerend om te zien dat er in Den Haag tot nu toe zo weinig beweging zit. We roepen een nieuw kabinet op daar verandering in te brengen."