Efteling, Beekse Bergen en carnaval bepalen imago van Brabant

17 dec , 7:51 Nieuws
ww-efteling-915x518-6695afed968d4
Nieuws.nl

Het imago van Brabant werd in 2025 onder de provinciebewoners vooral gevormd door de drie iconen Efteling, Beekse Bergen en carnaval. Deze merken bepalen in hoge mate hoe Brabanders naar hun eigen vrijetijdsaanbod kijken. Opvallend is dat het Eindhovense festival Glow en het Tilburgse 013 uit de top 10 van meest geliefde, Brabantse vrijetijdsorganisaties zijn verdwenen. De resultaten komen uit het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 in totaal 195.000 Nederlanders zijn ondervraagd.

Vorig jaar stonden Glow en 013 nog op plek zeven en tien. In 2025 zakte het Tilburgse poppodium naar plaats negentien, terwijl het Eindhovense lichtkunstfestival zelfs volledig uit de top 50 verdween. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is dat geen verrassing: ‘Evenementen die maar één keer per jaar plaatsvinden, moeten het hele jaar door in beeld blijven. Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel uit het hoofd van het publiek. Voor podia is het belangrijk om niet alleen de optredende artiesten te promoten maar tegelijkertijd ook het eigen merk.’

Opvallend is volgens Beerda dat beide dalers kunnen leren van Nationaal Monument Kamp Vught. Deze herinneringsplaats met museum keerde in 2025 juist spectaculair terug in de top tien, direct op plek negen. ‘Die comeback komt volledig op het conto van de lange reeks evenementen die het museum het hele jaar door organiseert,’ zegt Beerda. ‘Daardoor blijft het merk continu zichtbaar en dat vertaalt zich direct in een hogere waardering.’

De bijzondere waarde van de top drie van Brabantse vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met Noord-Holland, waar de bevolking het meest tevreden is over het vrijetijdsaanbod. De Efteling is onder Brabanders nóg geliefder dan Artis bij Noord-Hollanders. De Brabantse verbondenheid met Beekse Bergen en PSV ligt op een vergelijkbaar niveau als die met het Rijksmuseum en de Johan Cruijff ArenA in Noord-Holland. Voor de totale Nederlandse bevolking is de Efteling ook dé Brabantse icoon, gevolgd door Beekse Bergen en PSV.

Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie onder Brabantse bevolking in 2025 (+ positie in 2024) 

  1. (1) Efteling
  2. (2) Beekse Bergen
  3. (3) Carnaval
  4. (5) PSV
  5. (4) Pathé
  6. (6) Philips Stadion
  7. (8) Willem II
  8. (9). NAC Breda
  9. (-) Nationaal Monument Kamp Vught
  10. (12) Chassé Theater

*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.